- Zaklęcia - Wyróżniamy Zaklęcia - Niewybaczalne, Przeciwzaklęcia, Zwykłe i OPCM
- Uroki,Klątwy.
- Eliksiry na samym dole
- Avada Kedavra - Zaklęcie uśmiercające, zakazana klątwa zabijająca (śmierć natychmiastowa), "wymaga potężnej mocy magicznej", za użycie tego zaklęcia grozi dożywotnie przebywanie w Azkabanie.
- CRUCIO - zaklęcie zadające ból, zakazana klątwa Cruciatusa, która zadaje ból krzyżowy lub: CRUCIATUS - zaklęcie niewybaczalne, sprawia ofierze wielki ból nazwa tego zaklęcia wzięła się od łacińskiego czasownika "cruciare" co oznacza "torturować".
- IMPERIO - zaklęcie dające czarodziejowi całkowitą kontrolę nad wybrana osobą.
- DELETRIUS - zaklęcie powodujące koniec działania zaklęcia Priori Incantatem, przeciwzaklęcie do Priori Incantatem .
- ENERVATE - zaklęcie przywracające przytomność, niweluje skutki zaklęcia oszałamiającego, przeciwzaklęcie do Drętwoty.
- NOX - gasi światło na końcu różdżki, przeciwzaklęcie do Lumos
- LIBERACORPUS - przeciwzaklęcie do czaru "Levicorpus"
- QUIETUS - przeciwzaklęcie do Sonorus (cisza), powoduje zmniejszenie siły głosu do normalnego poziomu.
- ZAKLĘCIE ODSYŁAJĄCE - zaklęcie odwrotne do Zaklęcia Przywołukącego
- REDUCIO - zaklęcie pomniejszające. Prawdopodobne jest to że REDUCIO jest przeciwzaklęciem do Engorgio (zaklęcie powiększające). Sugestia wydaje się być logiczna.
- ENGORGIO - zaklęcie powiększające.
- ACCIO- zaklęcie przywołujące wybraną rzecz (przybycie), z łaciny accio oznacza "przywołać".
- ALOHOMORA - zaklęcie otwierające zamki drzwi, okien, kufrów, itp. (ALOHOMORA znaczy otwarcie).
- ANAPNEO- zaklęcie ratujące osobę przed zakrztuszeniem się, np. jedzeniem.
- APARECJUM - zaklęcie, które powoduje, że widzialnym staje się to, co było niewidzialne (APARECJUM znaczy ujawnianie).
- AVIS - zaklęcie, które powoduje, że z różdżki wylatują małe ptaszki.
- CARPE RETRACTUM - rzucający to zaklęcie może skutecznie przyciągnąć do siebie przedmioty, a także przyciągnąć siebie do nieruchomych przedmiotów .
- CHŁOSZCZYŚĆ - zaklęcie, które czyści różne przedmioty .
- CONFUNDUS - zaklęcie omamienia, człowiek, który jest pod jego wpływem, skłonny jest uwierzyć we wszystko to, czego pragnie rzucający to zaklęcie (confundo oznacza pomieszać).
- CONJUNCTIVITUS - zaklęcie, które działa na oczy (oślepia).
- DENSAUGEO - zaklęcie, które powoduje, że osobie, na którą je rzucono w przerażający sposób rosną przednie zęby.
- DIFFINDO - zaklęcie, które przecina sznury, sieci i wszelkie roślinne formy życia, przydatne na lekcjach zielarstwa.
- DISSENDIUM - zaklęcie powodujące otwieranie np. przejścia do Hogsmeade w garbie jednookiej czarownicy (Dissendium znaczy przeciwieństwo zakończenia).
- DISILLUSION - Inaczej Czar Rozpłynięcia; zaklęcie, po którym człowiek nie staje się niewidzialny lecz jego ciało zlewa się z otoczeniem i wtapia się w nie tak samo, jak w przypadku kameleona.
- DRACONIFORS - Przemienia smocze statuetki w małe, żywe, latające smoki, którymi można sterować przez krótki okres czasu.
- DRĘTWOTA - zaklęcie wywołujące drętwotę ciała.
- COOLOPORTUS - zaklęcie zamykające drzwi.
- EPISKEY - formuła zaklęcia leczącego, np. złamania jakiejś części ciała.
- EVANESCO - pod wpływem tego zaklęcia znikają przedmioty i eliksiry.
- FERAVERTO - tym zaklęciem profesor McGonagall zamieniła ptaka w kielich.
- FERULA - zaklęcie unieruchamiające i bandażujące zranioną nogę, magiczny opatrunek (opatrzenie).
- FIDELIUS - niesłychanie złożone zaklęcie, polegające na zdeponowaniu tajemnicy w duszy żywego człowieka. zaklęcie, dzięki któremu jedna osoba chroni sekret powierzony jej przez drugiego człowieka. Tak długo, jak ta osoba sama nie zechce go wyjawić, nikt tego sekretu nie pozna.
- FINITE INCANTATEM - zaklęcie niwelujące działanie innych zaklęć (to samo co neutralizacja).
- FLAGRATE - zaklęcie powodujące zaznaczanie terenu ognistym X.
- FLIPENDO - zaklęcie powodujące przesunięcie lub odpychanie przedmiotów i potworów (odwrócenie przesunięcia).
- FURNUNCULUS - zaklęcie parzące .
- GLACIUS - dzięki temu zaklęciu, można zmienić wodę w lód oraz gasić pożary. Glacius to bardzo przydatne zaklęcie przeciwko niektórym, ognistym mieszkańcom.
- IMMOBILlUS - zaklęcie "wyciskające" z chochlików kornwalijskich energię. Stają się wtedy nieszkodliwe i spokojne! zaklęcie nie pozbawia mocy tylko unieruchamia.
- IMPERVIUS - zaklęcie odpychające wodę, dobre dla "okularników" ponieważ krople deszczu nie osiadają na szkłach.
- INCANCERUS - zaklęcie powodujące wytworzenie grubych lin, które zwiążą przeciwnika.
- INCENDIO - zaklęcie powodujące, że płonie ogień w kominku.
- LINIA WIEKU - zaklęcie, którego użył Dumbledore w HPiCO, by nie dopuścić uczniów poniżej 17-ego roku życia do wzięcia udziału w Turnieju Trójmagiczym.
- LOCOMOTOR - zaklęcie powodujące przemieszczenie, lewitację przedmiotu i możliwość sterowania nim za pomocą różdżki. Działanie podobne do Mobiliarbus (z łaciny: locatio - umieszczenie, locus - miejsce, przestrzeń, moto - poruszać).
- LOCOMOTOR MORTIS - zaklęcie zwierające nogi.
- LUMOS - zaklęcie, które powoduje, że zapala się światełko na końcu różdżki i oświetla pomieszczenie (blask).
- MOBILIARBUS - zaklęcie powodujące przemieszczanie się przedmiotów.
- MOBILICORPUS - zaklęcie umożliwiające przenoszenie nieprzytomnej osoby, jakby niewidzialne sznurki pociągały za przeguby, szyję i kolana.
- MORSMORDRE - wywołuje znak ciemności - Mroczny Znak (znak mordu).
- MUFFLIATO - zaklęcie, które wypełniało uszy stojących w pobliżu osób niezidentyfikowanym brzęczeniem tak, że można było prowadzić w klasie długie rozmowy bez obawy, że zostanie się podsłuchanym.
- LEVICORPUS - jedno z zaklęć wymyślonych przez Księcia Półkrwi, zaklęcie niewerbalne, powodujące lewitację w powietrzu, niestety głową w dół.
- OBLITERATION - to zaklęcie zaciera ślady na ziemi.
- SERPENSORTIA - zaklęcie, które wyczarowuje węża z różdżki.
- SILENCIO - zaklęcie uciszające, które odbiera głos temu, na kogo zostało rzucone.
- SKURGE - zaklęcie oczyszczające z różnych zanieczyszczeń, usuwa klejącą i niebezpieczną ektoplazmę.
- SONORUS - zaklęcie wzmacniające głos, użył go Ludo Bagman podczas komentowania finału Mistrzostw Świata w Quidditchu.
- SPECIALIS REVELIO - zaklęcie sprawdzające czy dany przedmiot nie ma jakiś właściwości czarnomagicznych .
- SPONGIFY - Polega ono na rzuceniu czaru na znak sprężyny i wskoczenie na nią. Wysoki skok gwarantowany!! .
- TARANTALLEGRA - zaklęcie, które wywołuje taniec przeciwnika wbrew jego woli, zmusza nogi do tańca.
- TERGEO - zaklęcie oczyszczające.
- TORTURA TRANSMUTACJI - zaklęcie powodujące transmutację osób, ale wiąże się z tym także okropny ból .
- UROK NAROWISTOŚCI - zaklęcie, które powoduje narowistość latającej miotły.
- UROK POPLĄTANIA JĘZYKA - zaklęcie, przy pomocy którego podobno Gilderoy Lockhart wyleczył wieśniaka z Transylwanii.
- VIPERA EVANESCA/IVANESCA - zaklęcie użyte w filmie "Harry Potter i Komnata Tajemnic". Rzucił je Snape na węża, z którego zostało tylko trochę pyłu. "vipera" czyli "wąż", "żmija" i "evanesco" czyli "usunąć coś".
- WADDIWASI - odblokowanie otworu, na dźwięk tego zaklęcia rzuconego przez profesora Lupina, z dziurki od klucza wystrzeliła grudka gumy do żucia i trafiła prosto w dziurkę nosa Irytka.
- WINGARDIUM LEVIOSA - zaklęcie, na dźwięk którego latają różne przedmioty.
- WSKAŻ MI - zaklęcie, które powoduje, że różdżka obraca się na północ.
- ZAKLĘCIA NIEWERBALNE - zaklęcia, których używa się bez wypowiadania na głos ich formuł. Nie ostrzega się przeciwnika jakiego rodzaju magii chce się użyć, co daje ułamek sekundy przewagi.
- ZAKLĘCIE BĄBLOGŁOWY - czar powodujący wytworzenie się wielkiej bańki powietrza, dzięki której można oddychać pod wodą.
- ZAKLĘCIE BUJNEGO OWŁOSIENIA - pod wpływem tego zaklęcia włosy rosną do gigantycznych rozmiarów .
- ZAKLĘCIE HOMOMORFICZNE - czar, który powoduje zamienienie się w normalną postać człowieka, który został poddany transmutacji lub transformacji.
- ZAKLĘCIE KAMELEONA - zaklęcie, które powoduje, że ciało przybiera barwę otoczenia.
- ZAKLĘCIE NIENANOSZALNE - umożliwia ukrycie budynku w taki sposób, aby nie było go na mapie i żeby żaden czarodziej go nie znalazł.
- OBLIVIATE - zaklęcie zapomnienia, które powoduje zanik lub modyfikację pamięci.
- OCULUS REPARE - zaklęcie naprawiające stłuczone okulary.
- ORCHIDEUS - zaklęcie wyczarowujące kwiaty.
- PAKUJ - zaklęcie, które pakuje ubrania .
- PESKIPIKSI PESTERNOMI - zaklęcie mające poskromić chochliki kornwalijskie.
- RELASHIO - zaklęcie, które powoduje, że z różdżki tryskają iskry, może też spowodować strzelanie ukropem, co stało się w jeziorze.
- REPARO - zaklęcie służące do naprawiania, na przykład rozbitej szyby.
- RICTUSEMPRA - zaklęcie wyzwalające z różdżki potężny snop żółtego światła, który godzi w przeciwnika z ogromna siłą.
- PORTUS - zaklęcie zamieniające przedmiot w świstoklik.
- PRIORI INCANTATEM - to zaklęcie wyjątkowe, które powoduje złączenie się różdżek - sióstr czyli mających ten sam rdzeń; nie chcą one walczyć jedna przeciwko drugiej lecz gdy są do tego zmuszane, to pojawiają się ostatnie zaklęcia wywoływane przez różdżkę tego, który ma w danym momencie bliżej siebie na nici tajemnicze światełko (zaklęcia są przypominane odwrotnie do chronologii czasu).
- ZAKLĘCIE PODUSZKOWE - (nie wiem jak to jest przetłumaczone, w każdym razie jest w "Quidditch przez wieki") polega na wyczarowaniu niewidzialnej poduszki na trzonku miotły, bardzo pożyteczne zaklęcie biorąc pod uwagę fakt, że większość zawodników Quidditcha to mężczyźni...
- ZAKLĘCIE PROTEUSZA - jest to zaklęcie, którego użyła Hermiona, do zaczarowania fałszywych galeonów. Jeżeli Harry ustalił nową datę spotkania GD, to zmieniał cyfry na swojej monecie, a wtedy Zaklęcie Proteusza powodowało, że wszystkie monety również się zmieniały i członkowie GD natychmiast wiedzieli o nowym terminie spotkania. Jest to trudne zaklęcie, wymagane na poziomie owutemów. Zaklęcie i skutki jego działania są opisane w tomie 5 w polskim wydaniu na stronie 442.
- ZAKLĘCIE SWOBODNEGO ZWISU - użył je Zgredek w HPiKT, przy okazji robiąc okropny bałagan w domu Dursley'ów; polega na lewitacji przedmiotów, coś jak WINGARDIUM LEVIOSA.
- ZAKLĘCIE TRWAŁEGO PRZYLEPCA - zaklęcie, którym pani Black i Stworek skutecznie uprzykrzają życie mieszkańcom domu przy Grimmauld Place 12 .
- ZAKLĘCIE ŻARŁOCZNOŚCI - jak sama nazwa wskazuje, zaklęcie powoduje na przykład szybki wzrost roślin.
- PROTEGO - zaklęcie tarczy, powoduje wytworzenie tarczy ochronnej, która odbija zaklęcia.
- RIDDIKULUS - zaklęcie obezwładniające bogina, zmusza go do zamienienia się w coś zabawnego.
- SECTUMSEMPRA - w HP to złowrogie zaklęcie wymyślone przez Księcia Półkrwi, które spowodowało, że z twarzy i piersi Malfoy'a trysła krew, jakby ktoś ciął go na odlew niewidzialnym mieczem.
- PETRIFICUS TOTALUS - zaklęcie Pełnego Porażenia Ciała, powoduje petryfikację czyli paraliż całego ciała (totalna petryfikacja).
- LEGILIMENS- zaklęcie, które umożliwia wkradnięcie się do czyjegoś umysłu i zobaczenie wspomnień tej osoby.
- IMPENDIMENTO - zaklęcie spowalniające działanie lub inaczej, jest to zaklęcie ( a właściwie urok ) broniące przed czarną magią.
- EXPECTO PATRONUM - zaklęcie zwane Patronusem, na dźwięk którego pojawia się Patronus - rodzaj pozytywnej siły zwalczającej dementorów. Jest projekcją tego, czym żywi się dementor, czyli nadziei, szczęścia, woli przeżycia, ale nie może odczuwać rozpaczy jak prawdziwy człowiek, więc dementor nic mu nie może zrobić. Jest to bardzo trudne zaklęcie, wielu wykwalifikowanych czarodziejów ma z nim trudności.
- EXPELLIARMUS - zaklęcie rozbrajające (znaczy wyrzucać rozbrajać)
- Cave Inimicum – zaklęcie obronne, które prawdopodobnie ostrzega przed zbliżającymi się wrogami lub każdymi innymi osobami.
- Protego Horribillis – najpotężniejsze współczesne zaklęcie ochronne. Potężniejszą tarcze mogą wytworzyć tylko czarodzieje władający magią starożytną. Zaklęcie wyczarowuje tarcze wokół wskazanego terenu, potrafi przetrwać większość zaklęć i uroków czarnomagicznych. Tarcza działa również odpychająco np. naŚmierciożerców.
- Salvio Hexia — zaklęcie ochronne. Tworzy barierę, w której ludzie stają się niewidzialni.
Zaklęcia - Kliknij! - są alfabetycznie poukładane i możliwe że jest tu ich więcej...
Ciemne moce: Poradnik samoobrony - Kilik :P
Klątwa upiorów (ang. Curse of the Bogies) – zaklęcie powodujące bardzo silny katar i przeziębienie. Inkantacja tego zaklęcia to Mucus ad Nauseam.- Amortencja
Amortencja – najsilniejszy eliksir miłosny na świecie. Nie wzbudza
prawdziwej miłości, powoduje jedynie silne zadurzenie albo obsesję..
Przez wielu bagatelizowany, jednak doświadczeni zielarze ostrzegają
przed zgubnym działaniem eliksiru. Znakiem, że wywar się udał jest
bijący z niego perłowy blask i para unosząca się w charakterystycznych
spiralach. Każdy człowiek zapach Amortencji odczuwa inaczej.
Woń wywaru kojarzy mu się zawsze z zapachami, które są dla niego
najprzyjemniejsze.
- Eliksir Bujnego Owłosienia
Eliksir Bujnego Owłosienia – eliksir, który powoduje przyrost
włosów. Siła przyrostu zależała od ilości wypitego eliksiru.
- Eliksir czyszczący rany
Eliksir czyszczący rany - eliksir używany do sterylizacji ran.
Ma purpurowy kolor. Podczas stosowania rana piecze i kłuje.
- Eliksir Euforii
Eliksir Euforii – eliksir, który powoduje przypływ energii. Może
też uzależniać. Ma kolor niebieskawy, zapach przypominający
zapach kobiecych perfum, a nad nim unoszą się wirujące sprężynki.
Oprócz tego, że uzależnia, ma też inne skutki uboczne. Powodują
one nadmierny chichot i chęć chwytania ludzi za nosy. Do sporządzenia
go potrzeba mięty(osłabia efekty uboczne), garści pancerzyków
chitynowych, soku z cytryny i garści abisyńskich fig.
- Eliksir Niewidzialności
Eliksir Niewidzialności - eliksir czyniący niewidzialnym na krótki
czas. Osoba, która chce być niewidoczna musi wypić eliksir lub
ten musi być rozlany na niej, lub blisko niej.
- Eliksir Osłabiający
Eliksir Osłabiający - eliksir, który osłabia pijącego, zarówno
fizycznie, jak i psychicznie.
- Eliksir Postarzający
Eliksir Postarzający – eliksir, który powoduje postarzenie
się w danym momencie o kilka lub wiele lat.
- Eliksir Rozdymający
Eliksir Rozdymający – eliksir, który powoduje wzrost
każdej rzeczy, na którą się go poleje.
- Eliksir Rozśmieszający
Eliksir Rozśmieszający – eliksir, który powoduje śmiech u każdego człowieka.
- Eliksir Skurczający
Eliksir Skurczający – eliksir, który powoduje kurczenie różnych przedmiotów.
- Eliksir Słodkiego Snu
Eliksir Słodkiego Snu - eliksir, który powoduje natychmiastowe
zaśnięcie. Jest podawany osobom chorym, cierpiącym na bezsenność
i małym dzieciom mającym problem z usypianiem. Można podać go
doustnie, nasączyć nim jakiś pokarm lub dodać do jakiegoś napoju.
Eliksir ma kolor zielony, jest gęsty i ma zapach cynamonu. Wykorzystywany
się w szpitalach.Po zażyciu tego eliksiru, osobie której go podano nic się nie śni.
- Eliksir Spokoju
Eliksir Spokoju – bardzo trudny do uwarzenia eliksir uśmierzający
lęk i łagodzący niepokój. Wydziela kłęby srebrnej pary. Potrzebne
składniki to m.in. sproszkowany kamień księżycowy i syrop z ciemiernika
czarnego. Należy odmierzać składniki pewnie, ponieważ gdy ręka zadrży
przy wykonywaniu tej czynności, wywar spowoduje głęboki sen,
z którego można się nie wybudzić.
- Eliksir Uspokajający
Eliksir Uspokajający - eliksir, który uspokaja po przeżytej traumie, szoku lub urazie.
- Eliksir Wielosokowy
Eliksir Wielosokowy - jest to jeden z najbardziej skomplikowanych
i najtrudniejszych eliksirów. Dzięki niemu człowiek na określony czas,
zależny od spożytej dawki, zamienia się w inna osobę, której odrobina
ciała jest w jego eliksirze. Jest on również jednym z najniebezpieczniejszych
eliksirów, działa on tylko na ludzi - istoty nie w pełni ludzkie nie
mogą korzystać z tego eliksiru (np. półolbrzymy, najprawdopodobniej
również wilkołaki). Skutki próby zamiany człowieka w zwierzę mogą
być bardzo niebezpieczne i trudne do przewidzenia. Nawet najbardziej
doświadczeni czarodzieje mogą mieć problem z jego przygotowaniem.
Eliksir ten warzy się bardzo długo (ok. miesiąca) i trzeba użyć rzadko
spotykanych składników, np. skóry boomslanga.
- Eliksir Wiggenowy
Eliksir Wiggenowy - eliksir regenerujący zdrowie. Wypicie nawet
niewielkiej buteleczki potrafi uleczyć ciężkie rany. Składniki to śluz
gumochłona i kora drzewa Wiggen.
- Eliksir Wzmacniający
Eliksir Wzmacniający – wywar o charakterze wzmacniającym.
Ma turkusową barwę.
- Eliksir Zmieniający Kolor Włosów
Eliksir Zmieniający Kolor Włosów – eliksir, który powoduje
zmianę koloru włosów z naturalnej barwy na barwę, o której
pomyśli osoba zażywająca eliksir.
- Eliksir Życia
Eliksir Życia – eliksir wytwarzany jest za pośrednictwem
Kamienia Filozoficznego. Eliksir ten daje nieśmiertelność i leczy
ze wszystkich chorób.
- Felix Felicis
Felix Felicis – eliksir zapewniający szczęście każdemu, kto go
wypije. Jego używanie jest zakazane przy pisaniu testów,
w zawodach sportowych, wyborach prezydenckich itp. Może
być uzależniający.
- Szkiele-Wzro
Szkiele-Wzro – eliksir, który powoduje nie tylko odrastanie
utraconych kości, ale i wzrost. Używany przez magiczną służbę zdrowia.
- Veritaserum
Veritaserum – najsilniejszy eliksir prawdy, znany w świecie
czarodziejów. Po jego wypiciu, człowiek odpowiada na wszystkie
zadane mu pytania nie tylko całkowicie szczerze, ale jak najbardziej
wyczerpująco. Ministerstwo Magii wyznaczyło ścisłe granice,
pozwalające na użycie tego eliksiru tylko w niektórych przypadkach.
Nie zawsze zasady te są stosowane. Uwarzenie go trwa pełny cykl
księżyca i wymaga bardzo trudnych do zdobycia składników.
Ponadto samo przyrządzenie nie należy do najłatwiejszych. Wystarczą
trzy krople mikstury, by zmusić każdego do ujawnienia swoich
najgłębszych sekretów. Prawidłowo uwarzony, powinien być bezbarwny
i bezwonny, więc praktycznie nie sposób go wykryć. Najprawdopodobniej
istnieje na nie antidotum, ale nazwa nie jest znana.
- Wywar Tojadowy
Wywar Tojadowy – eliksir wynaleziony przez Damoklesa Belby
(wujka Marcusa Belby), który za to przełomowe odkrycie został
nagrodzony Orderem Merlina. Jak nazwa tegoż eliksiru wskazuje,
zapewne podstawowym składnikiem jest tojad zwany również
mordownikiem lub akonitem. Wywar tojadowy przydaje się osobom
zarażonym likantropią, czyli wilkołactwem.
Przez tydzień poprzedzający pełnię, taka osoba zażywa eliksir.
Kiedy najdzie noc, kiedy to księżyc ukazuje się w całej swej
okazałości, zarażony człowiek przemienia się w wilkołaka, aczkolwiek
zachowuje świadomość i umysł ludzki. Nie jest wtedy groźny dla
otoczenia i panuje nad sobą. Nad naczyniem napełnionym wywarem,
unosi się dym i choć smak tego eliksiru jest nieprzyjemny, całkowicie
wzbronione jest dosypywanie cukru. Cukier niszczy działanie eliksiru.
- Wywar Dekompresyjny
Wywar Dekompresyjny – eliksir, który przywraca naturalny rozmiar
rzeczy spryskanej Eliksirem Rozdymającym.
- Wywar Żywej Śmierci
Wywar Żywej Śmierci – eliksir powodujący omdlenia, które dla
niedoświadczonych czarodziejów mogą być podobne do śmierci.
Jest też wykorzystywany jako środek łagodzący ból. Nie należy używać
go w dużych ilościach, gdyż może spowodować uszkodzenie mózgu
lub nawet śmierć.
Mój mąż wrócił do mnie z pomocą Doktora UDAMA, pomagając mi odbudować związek po 7 miesiącach zerwanego związku. Teraz żyję szczęśliwie z mężem, a on traktuje mnie jak królową. Wszystko dzięki UDAMA. Skontaktuj się z UDAMA poprzez telefon/WhatsApp (+1 818 532 9812) lub e-mail (UDAMAADA@GMAIL.COM). To będzie odpowiedź na twój problem, zaufaj mi. Jestem żywym świadectwem jej dobrej pracy. .
OdpowiedzUsuń